Ylle puettava teknologia yleistyy vinhaa vauhtia. Kuten nimestä voi jo päätellä, on ylle puettavassa teknologiassa kyse laitteista, joita voi käyttää keholla eri toimintoihin aina mobiiliyhteydestä terveyden seurantaan. Yhä useammalla on käytössään jo älykello tai aktiivisuusranneke, mutta faktaa on se, ettemme ole nähneet vielä murto-osaakaan ylle puettavan teknologian potentiaalista.

Älyteknologian avulla voidaan mitata kaikkea

Jotkut varmasti muistavat ajan, jolloin ystävien kanssa tuli sopia tapaamisista lankapuhelimen kautta tai perinteiseen tapaan oven taakse ilmestymällä. Ei ole kovinkaan kauaa siitä kun verenpaineen ja pulssin mittaaminen kotioloissa tai kävelylenkin pituuden arvioiminen oli vielä hankalaa ja epätarkkaa puuhaa. Tuntuu uskomattomalta ajatella, että ennen niin monimutkaiset tehtävät hoituvat nykyään vaivatta yhdellä laitteella. Teknologian avulla voidaan jo laskea esimerkiksi askeleet ja kuljettu etäisyys, poltetut kalorit, unen määrä ja laatu sekä mitata pulssi, diabetesriski, hedelmällisyysluku ja monia muita mielenkiintoisia tietoja kehoon liittyen.

Kehitys vyöryy vauhdilla eteepäin — Apple, Fitbit, Samsung, Lumo, Xiaomi, Microsoft, Polar ja lukemattomat muut teknologia-alan johtavat yritykset luovat jatkuvasti uusia digitaalisia innovaatioita niin terveyden ja hyvinvoinnin seurantaan kuin viihdekäyttöön. Seuraavaksi tarkastelemme muutamia esimerkkejä uusista ylle puettavista laitteista, jotka on otettu vastaan suurella innolla.


Kuva: Pixabay

Teknologia terveyden & hyvinvoinnin seurantaan

Klassisimmat esimerkit ylle puettavasta teknologiasta löytyvät terveyden ja hyvinvoinnin parista. Nopeasti yleistyvät älykellot ja erilaisia toimintoja sisältävät aktiivisuusrannekkeet ovat osa miljoonien ihmisten päivittäisiä rutiineja ympäri maailmaa.

Älykellot kannustavat terveellisempiin elintapoihin aina säännöllisemmän unirytmin ylläpitämisestä aktiivisempaan liikuntaan. Monet kokevat mukana jatkuvasti kulkevan älylaitteen tarjoavan valtavasti apua arjen jäsentämiseen sekä oman terveydentilan seuraamiseen, oli kyse sitten verenpaineen säännöllisestä mittaamisesta tai juoksulenkin vaikutuksesta elimistöön.

Ylle puettava teknologia mullistaa peliteollisuuden

Peliala on kiistatta yksi nopeiten kasvavista sektoreista älyteknologian saralla. Oculus Riftin ja Playstation VR:n kaltaiset virtuaalilasit ovat tällä hetkellä suosittu vaihtoehto pelaajien keskuudessa silloin kuin tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman aidolta tuntuvia pelielämyksiä.

Kehoa vasten kiinnitettävät laitteet pitävät sisällään kuitenkin paljon muitakin vaihtoehtoja. Tällä hetkellä yksi lupaavimmista pelialalla käytettävistä teknologioista ovat erilaiset haptiset laitteet, jotka tarjoavat pelaajille reaaliaikaista palautetta paineen tai värinän myötä. Erilaiset haptiset liivit, hanskat tai jopa haalarit tekevät pelistä uskomattoman realistisen tuntuisen kokemuksen. Kuvittele, miten erilaiselta pelaaminen tuntuu kun pelissä laukaiseva ase tärähtää olkapäätä vasten tai kun koripallo osuu käsivarteen. Haptinen teknologia on vielä hyvin pienimuotoista, mutta monen asiantuntijan mielestä siitä on hyvää vauhtia nousemassa yksi peliteollisuuden suurimmista ilmiöistä.

Kuva: Unsplash

Biometriset laitteet peliteollisuudessa

Älyrannekkeet pystyvät jäljittämään käyttäjänsä liikkeet ja mittaamaan yleisesti kehon toimintoja. Rannekkeiden ja muiden ylle puettavien älylaitteiden uskotaankin mullistavan peliteollisuutta jo lähiaikoina etenkin virtuaalitodellisuuden ja biometristen pelielämysten saralla. Asiantuntijoiden mukaan rannekkeet ja kuulokkeet tulevat lisääntymään pelaajien käytössä sitä mukaa kun teknologian avulla pystytään mittaamaan dataa entistä tarkemmin.

Laitteet hyödyntävät käyttäjien biometrisiä tietoja muokatakseen pelielämyksiä tilanteen mukaan. Yksi biometrisen pelaamisen merkittävimmistä uranuurtajista on ranskalainen Ubisoft, jonka kehittämä O.zen-pulssimittari voidaan kytkeä suoraan Apple-laitteeseen. O.zen mittaa käyttäjänsä pulssin ja käyttää mittaustuloksia yli kymmenessä sovelluksen sisältämässä pelissä.

Biometrinen pelaaminen on kehitykseltään vielä varhaisessa vaiheessa, mutta monet yritykset tunnistavat sen tarjoamat mielenkiintoiset mahdollisuudet. Kuvittele esimerkiksi Call of Duty 2:n tai CS:n kaltaisen suositun räiskintäpelin pelaaminen siten, että oma pulssi vaikuttaa tähtäystarkkuuteen pelissä tehden siitä aiempaa realistisemman elämyksen.

Rahapelit ovat tunnetusti jännittävää ajanvietettä. Monet suomalaiset pelaavat säännöllisesti nettikasinoilla, joista William Hill Kasino on yksi tämän hetken suosituimmista. Sivusto tarjoaa jo nyt monipuolisesti erilaisia kasinopelejä ja vedonlyöntikohteita sekä tietokoneella että mobiilisti. Mutta entä jos sivuston peleissä voitaisiin jo lähitulevaisuudessa hyödyntää myös ylle puettavaa älyteknologiaa? Mitä jos live-kasinon korttipeleissä pelaaja asettaisi hanskat käteen ja tuntisi pelikortit käsissään? Kasinolla tarjottavat videoslotit muistuttavat vuosi vuodelta yhä enemmän tavallisia videopelejä upeiden grafiikoiden ja toimintojensa ansiosta, mutta esimerkiksi haptinen palaute toisi rahapeleihin vieläkin syvemmän ulottuvuuden.

Kuva: Unsplash

Älyteknologia vaateteollisuudessa

Päälle puettava älyteknologia on luonnollisesti herättänyt kiinnostusta myös muodin ja vaateteollisuuden parissa. Urheilijoille on tarjolla sadoin pienin sensorein varustettuja kokovartaloasuja, joiden avulla voi mitata jokaikisen liikkeen ja toiminnon urheilusuorituksen optimoimiseksi.

Kuluttajille suunnatut älyvaatteet eivät ole vielä kovinkaan yleisiä, joskin ne herättävät suurta kiinnostusta. Älytakki voi esimerkiksi viilentää tai lämmittää käyttäjäänsä automaattisesti mitatun kehon lämpötilan mukaan ja älysormus kertoa reaaliaikaista tietoa elimistön tilasta. Markkinoille ilmestyy jatkuvasti uusia ja innovatiivisia keksintöjä aina älykravatistalähtien. Niissä hyödynnetään älyteknologiaa, joten tulemme taatusti näkemään myös vaateteollisuudessa todella mielenkiintoisia sovelluksia.

Edellinen artikkeliKuinka toimii ns. Drop Tower Ride -huvipuistolaite, Särkänniemen BOOM ja Linnanmäen Kingi
Seuraava artikkeliDirk, neodyymimagneetit ja murtunut etusormi