Disney kehitti algoritmin, joka muuttaa minkä tahansa muotoisen kappaleen hyrräksi

AdminSB

Disney on tietty tunnettu lukuisista sarja- ja elokuvistaan. Kyseinen yhtiö kuitenkin tekee myös tutkimusta Disney Research -nimen alla. Nyt tämä osasto on sitten kehittänyt algoritmin, jonka avulla minkä tahansa muotoisen kappaleen voi saada pyörimään hyrrän lailla.

Epäsäännölliset esineet saatiin tasapainotettua jättämällä onttoa tilaa kappaleen sisälle. Algoritmin laskelmien pohjalta 3D-tulostettujen tuotosten massakeskipisteet olivat sitten valmiiksi hyrräksi sopivia. Yllä olevalla videolla nähdään hyrrien lisäksi myös muutama samalla periaatteella toimiva epäsäännöllinen jojo.

Vaikka tällaiset kummallisen muotoiset tasaisesti pyörivät kappaleet ovat tietty hauskaa katseltavaa, voisi niitä väsäävästä algoritmista olla tulevaisuudessa hyötyä käytännöllisemmissäkin tehtävissä. Tekniikkaa voitaisiin käyttää muun muassa vakaampien rakennusten tai robottien kehittämiseen.

Lähde