Ihmisen ja koneen väliset kamppailut eri peleissä, shakista aina keilaamiseen ovat populaaritieteen kestosuosikkeja. Tällä kertaa on tullut vuoro koneen ja ihmisen ottaa mittaa perinteikkäässä taitolajissa nimeltään kivi-sakset-paperi. Ihmisten keskimääräistä käyttäytymistä ennustava, New York Times -lehden verkkosivuille pystytetty kamppailulaji löytyy osoitteesta nytimes.com

Ainakaan itse en onnistunut kertaakaan pääsemään johtoasemiin. Mitenkäs teillä kävi?

Kautta: neatorama.com

Edellinen artikkeliKuinka googlaat yksityisiä, suojaamattomia webbikameroita?
Seuraava artikkeliYhdestä takeesta koostuvassa yleisveitsessä on asennnetta

18 KOMMENTIT

  1. Alussa kun pelasin kuin ihmistä vastaan, meni kyllä johtoon tuo kone. Sitten satunnaislukugeneraattorilla lähes samat pisteet. Tämän jälkeen yritin miettiä jokaista siirtoa vähän tarkemmin ja miettiä miten suurin osa ihmisistä toimisi tietyssä tilanteessa ja valitsin sen mukaan mitä oletin koneen minun valitsevan (eli mitä olettaisin jonkun muun valitsevan minun asemassani).

    Tällä mentiin kyllä ihan johtoon jopa, joitain lainalaisuuksia löytyy minkä huomaa ihmisten kanssa pelatessakin. Harvoin voiton jälkeen ihminen pitää saman, sillä alkeellinen alitajunta kokee sen ”liian ilmeiseksi” tehden valinnan vaihtamisesta hyvinkin ilmeisen. Tämä toimii tasan kerran tai korkeintaan kaksi peräkkäin.

    Jos olet ottanut jo muutaman kerran peräkkäin vain kahta vaihtoehtoa niin todennäköisyys ottaa kolmas jota ei ole pitkään aikaan käytetty kasvaa jatkuvasti huomattavasti. Tämäkin ihmismielen yksinkertaisuuden takia. Tosin jotkut ovat varmasti koittaneet huijata tuota käyttämällä hyvinkin pitkiä sarjoja vain kahdella, joten jos sarja on hyvin pitkä niin silloin kone ei koe kolmatta vaihtoehtoa todennäköiseksi.

    Paras keino jos logiikka ei pelaa näin hyvin on mennä fiiliksellä mutta aina valita se joka häviää sille omalle valinnalle, sillä se tulee todennäköisemmin voittamaan sen minkä kone ennustaa voittavan alkuperäisen valintasi.

  2. Otin veteraania vastaan kahdestakymmenestä voitosta poikki ja voitin 20-9. Tasapelejä oli 15. Pitää vaan vaihtaa taktiikkaa tarpeeksi tiheästi niin kone ei pysy perässä.

  3. KSP-logiikkaan perehtyneenä tuo veteraani oli itseasiassa naurettavan
    helppo piestä 10-2 lukemiin. Noviisi oli itseasiassa vaikeampi sen ottaessa oppia nopeammin juuri minulta.

  4. Mä voitin koneen veteraanilla 20-11. Täytyy vaa miettii mikä olis huonoin valinta ottaa sillä hetkellä.

  5. En tiedä oliko tuuria vai ei, mutta voitin ekan pelin 20-7 pelkästään painemalla sattumalla/mitään miettimättä.

  6. Mikäli konetta vielä opetetaan ennakoimaan ihmisten ajattelutapoja, voi olla vaikeat paikat edessä tulevaisuudessa.

  7. 20-19-17, kone kiri lopussa 19-15 tilanteesta vetämäl sarjan tasareita ja kaks voittoa ennenku sain vikan.

  8. 20-11-11, ei toi nyt niin vaikia ollut päihittää, tarpeeksi vain saman toistoa

  9. 21-14-11

    Alussa tosin oli 5-3-9. Tosin näyttää poikkeavan ihmisen käyttäytymisestä paljonkin. Kone näyttää arvaavan monta kertaa samaa kättä käyttäjälle.

  10. Tasoissa pysyin kyllä helposti vaihtamalla taktiikkaa vähän väliä. Kunhan vain pidin huolen siitä, etten toistanut samaa järjestystä liian usein.

    Mutta ihan fiksuhan tuo on, hauskaa järkeilyä 🙂

  11. veteraanilla voitin kolmella pisteellä. huhhuh, pitää vaan randomisti laittaa noita, koneet aina yrittää pysyä kaavassa

  12. Pelasin sataan asti ja melkeen tasasta oli koko ajan win tie ja lose, kone pääs ihan lopussa 99 asti mutta nuosin 97:Sta vielä voittoon tuohon sataan, heh.

    Lopputulos siis 100 101 99

  13. Taistelu voidaan voittaa taktiikkaa vaihtamalla, mutta tasapuolisilla aseilla käytävä sota voitetaan urkkimalla vastustajan taktiikka ja toimimalla sitä vastaan. Voitin noviisin sadasta rundista 83 kertaa. Tasureita tuli vain 15 ja tappioita naurettavat 2. Tietokoneen keinoälyä huomattavasti parempi taktiikka olisi siis arpoa nuo luvut ihan hatusta.

    Tässä on teille sarjaa, jos haluatte itsekin piestä konetta mennen tullen:

    1 -1 -1 1 1 1 0 0 -1 0 1 0 -1 -1 0 0 1 -1 1 0 1 1 -1 0 -1 1 -1 0 1 -1 0 0 0 1 1 1 -1 -1 0 -1 0 0 -1 -1 -1 -1 1 0 0 1 0 1 0 0 0 0 -1 1 1 0 -1 1 0 -1 0 -1 -1 1 -1 -1 -1 0 1 1 0 1 -1 -1 1 0 -1 -1 -1 1 -1 1 -1 -1 1 -1 0 0 -1 1 0 1 0 -1 1 -1 -1 0 1 0 1 -1 1 -1 1 1 -1 1

    Tuossa sarjassa käytin kivi=1, sakset=0 ja paperi=-1, mutta voitte permutoida valintaa syklisesti jos mieli tekee.

Kommenttien lisääminen on estetty.