Toimittanut Toni Gynther-Jokinen
Sain käsiini vasta ilmestyneen PSP-pelin Echoshift. Ensimmäisenä silmääni pisti pelin nimi, sen kirjoitusasu ja pelin päähenkilö/hahmo: olen nähnyt tämän varmasti jossain, mutta missä?
Hahmo on tuttu PlayStation Networkin (PSN) Home 3D-virtuaalimaailmasta. Ne, jotka ovat Playstation Homessa joskus vierailleet, ovat saattaneet pistäytyä Bowling Alleyn ’kolikkopeleillä’. Sieltä löytyy yksinkertainen ukkeli-jahtaa-toista peli, jossa tämä laiha ukkeli (ikään kuin mallinukke) seikkailee. Homessa tuo peli oli nimeltään Echochrome ja siis kirjoitettu samoin, mutta siihen yhtäläisyydet sitten jäävätkin.
Echoshiftissä kyseessä on logiikka- ja älypeli, jossa tehtävänä on yksinkertaisesti päästä ovelta toiselle. Haasteena tuolla matkalla on kaikenlaisia ansoja, esteitä ja aikalukkoja. Apuna matkalla olet itse, aikaisemmat yrityksesi näkyvät varjona ja toistavat aikaisemmat yrityksesi.
Yhtään tehtävää ei ehdi tai pysty suorittamaan yhdellä hahmolla, vaan pelissä on ennakoitava omia tekemisiään, jotkin tehtävät vaativat neljäkin hahmosuoritusta läpipääsyyn. On esimerkiksi arvioitava milloin menee seuraavalla pelikerralla tuosta sillasta yli tai missä vaiheessa tämä ovi pitää avata. Tehtävän suoritus on suunniteltava hyvinkin pitkälle jo paljon ennen kuin tehtävän lopullisesti suorittava hahmo pelataan.
Tehtäväkenttiä mukana on reilu 50, mutta kaikkia ei pääse suoraan heti pelaamaan vaan tehtäviä avautuu sitä mukaan mitä niitä suoritetaan. Jos pelin mukana tulleet tehtävät eivät riitä, tehtäviä saa ladattua muutaman lisää PSN:stä. Ladattavat kentät ovat ilmaisia ja suoraan pelattavissa.
Kukin tehtävä voidaan suorittaa kolmella eri tavalla. Ensimmäisten tavan (nimeltään Cast) sääntönä on päästä toiselle ovelle ennen kuin aika tai hahmot loppuvat. Seuraavalla vaikeusasteella (Key) matkalta on poimittava avain tuohon oveen. Kolmannella tavalla (Illusion) voidaan vaikuttaa aikaan, eli hahmo pystyy liikkumaan halutessa muutamia sekunteja niin, että ympäröivä maailma pysähtyy. Kolmas tapa on siis tavallaan kaikista säännöistä helpoin, mutta sitä pääsee kussakin tehtävässä pelaamaan vasta kun kyseisen tehtävän Cast ja Key –tavat on suoritettu. Illusion-vaikeusasteen tarkoitus onkin varmaan tavoitella omia ennätyksiä suorituspisteissä kyseisestä tehtävästä.
Vaikeimmissa tehtävissä keskittyminen menee omiin suorituksiin: mitä teit edellisellä hahmolla äsken ja mitä teet seuraavalla. Näin ollen musiikki ja grafiikka on jätetty melko yksinkertaiseksi, mikä on hyvä, ei niihin ehtisi keskittyä muutenkaan.
Ärsyttävää tässä pelissä (kuten mielestäni kaikissa PSP:n peleissä) oli latausajat. Oletuksena Echoshift tallentaa vain välttämättömät datat, kuten asetukset ja tallennukset MemoryStick:lle. Halutessaan pelin voi kuitenkin asentaa laajemminkin massamuistille (kokonaista 64MB) ja tämän pitäisi vähentää latausaikoja. Itse en kuitenkaan huomannut juurikaan muutosta latausajoissa.
Kaiken kaikkiaan suosittelen peliä kaikille jotka pitävät aivonystyröidensä koettelemisesta, tästä on varmasti ajanvietettä useiksi (kymmeniksi) tunneiksi.