Niin Microsoftin, kuin Sonynkin on jo jonkin aikaa uumoiltu julkistavan omat Nintendo Wii -tyyliset, pelaajan liikkeisiin perustuvat ohjaimensa. Ensimmäisenä oman liikeohjaimensa julkaisemaan ehti edellisistä Microsoft, joka esitteli eilen E3-messuilla ”Project Natal” -nimellä kulkevan ohjainkonseptinsa, joka ei oikeastaan ole ohjain lainkaan.
Näin Microsoft itse kertoo ohjainuutuudesta lehdistötiedotteessaan:
”Project Natal”: Ilman sitoumuksia (tai ohjainta)
Ensi kertaa julkistettu ”Project Natal” on koodinimi vallankumoukselliselle uudelle tavalle pelata ilman ohjainta. Näetkö pallon? Potkaise sitä, lyö sitä tai ota se kiinni. Jos osaat liikuttaa käsiäsi, hetkuttaa lanteitasi ja puhua, voit ystäviesi kanssa hypätä mukaan hauskanpitoon. Ainoa kokemus, jonka tarvitset, on elämänkokemus.
”Project Natal” -sensori on yhteensopiva minkä tahansa Xbox 360 -järjestelmän kanssa. Se yhdistää ensimmäisenä maailmassa yhteen laitteeseen RGB-kameran, syvyyssensorin, monikanavaisen mikrofonin ja oman suorittimen, joka pyörittää patentoitua ohjelmistoa. Toisin kuin kaksiulotteiset (2D) kamerat ja ohjaimet, ”Project Natal” tunnistaa pelaajan kehon liikkeet kolmiulotteisina (3D) sekä reagoi käskyihin, suuntiin ja jopa äänen vivahteisiin.
Toisin kuin muiden laitteiden ”Project Natal” -sensorin toiminta ei riipu valosta. Se tunnistaa kasvosi ja todella ymmärtää puheesi – eikä reagoi vain avainsanoihin. Kerro pelitaktiikka amerikkalaisessa jalkapallossa, ja pelaajat vastaavat sinulle. Haluatko kirjautua Xbox LIVEen? Astu vain sensorin eteen.
“Seuraava askel vuorovaikutteisessa viihteessä on päästä eroon kaukosäätimestä”, sanoo elokuvaohjaaja ja -tuottaja Steven Spielberg. “Project Natalin myötä näemme pelejä, jotka tuovat ihmiset yhteen meidät tunnistavan teknologian avulla.”
Konseptin esittelyvideo luvassa hypyn jälkeen
Varsin huima konsepti siis ainakin videon perusteella. Toivottavasti varsinaiset pelit saadaan toimimaan yhtä hienosti, kuin mitä video antaa ymmärtää!
Lähde: Microsoft