Jos mietit parasta julkaisualustaa mobiilipeli-ideallesi, niin nyt kannattaa ehdottomasti harkita sovelluksen toteuttamista iPhonelle. muutama kuukausi sitten lanseerattu iPhone App store on nimittäin ehtinyt jo kehittyä satojen miljoonien bisnekseksi, eivätkä ensimmäiset App Storen kautta rikastuneet miljonääritkään ole enää kaukana horisontissa. Yksi hyvä esimerkki menestystarinasta on yksityinen pelinkehittäjä nimeltään Steve Demeter, joka on kahdessa kuukaudessa ehtinyt tahkoa 250 000 dollarin tulot kehittämällään ”Trism” palikkapelilla. App Storessa hintaan 3,99 euroa myytävää addiktiivista palikkapeliä on nimittäin ehditty myydä jo yli 60 000 kappaletta. Pelin Steve toteutti täysin omin voimin, lukuunottamatta tutulle graafiselle suunnittelijalle maksamaansa 500 dollaria pelin ulkoasusta.

App Storen viehättävyys sovelluskehittäjän kannalta perustuu siihen, että pelinkehittäjän ei tarvitse satsata lainkaan pelin markkinointiin tai levitykseen. Tässä valossa Applen sovelluksen myyntihinnasta viilaama 20% ei siis enää kuulostakaan niin pahalta.

Tähän mennessä App Storen kautta on ehditty lataamaan jo yli 100 miljoonaa sovellusta. Valittavana on jo yli 3000 sovellusta, joista noin 600 on täysin ilmaisia. Tämä kaikki siis vasta sovelluskaupan kahden ensimmäisen kuukauden jälkeen.

Lähde: blog.wired.com

Edellinen artikkeliKissalle Cat Jet -ilmastoitu hiekkalaatikko
Seuraava artikkeliYhdysvaltalaiset online-pelaajat ovat keskivertoamerikkalaista paremmassa fyysisessä kunnossa

6 KOMMENTIT

  1. 100 miljoonaa latausta.. huh! Yllättävän suuresta bisneksestä on kyse. Steve on kyllä tehnyt hyvät rahat parissa kuukaudessa 🙂

  2. No todellakin. Mietin vain miksi joku tollasia pilipaleja pelaa. Itse joskus pelasin supermario brossia ja se oli viihdyttävä ja 2000-luvullta quakea kokeilin. Sen jälkeen en ole peleihin koskenut paitsi sodukua lehdessä.

  3. Itse en ole oikein osannut ajatella iPhonen hankkimista, koska se maksaa jonkin verran ja siinä on joitakin ärsyttäviä puutteita. Toisaalta taas iPhonen sovellusvalikoima kasvaa nopeasti ja jo tässä vaiheessa löytyy joitakin sellaisia mielenkiintoisia ohjelmia, joita ei esim. S60-alustalle löydy.
    Jos harkitsee kosketusnäytöllisen älypuhelimen hankkimista, on aika vaikea päätyä mihinkään selvään ratkaisuun.

  4. Netistä saa ladattua noita pelejä ilmaiseksi. (mutta laitonta taitaa olla)

  5. Täytyy näin iPod touchin omistajana sanoa, että Nokia ja muut sais ottaa oppia miten asiat hoidetaan. Esim. s60 softaa löytyy vähän sieltä täältä ja sit kun jotain tiettyä tahtois niin ei tiedä mistä etsiä yms.. Toi Applen Appstore iTunesissa tai itse ipodissa toimii ihan törkeen nätisti ja helposti. Sitä vain ihmettelee, että miksei kukaan ole ennen tehnyt tällasta.

    Pitää varmaan itsekin alkaa koodaamaan iphonelle/itouchille ohjelmia/pelejä, jos niistä tollasta rahaa saa. Vaikka kymmenesosankin tosta neljännesmiljoonasta sais niin tyytyväinen sais olla. Tai vaikka sadasosan parissa kuukaudessa. Ja se satku, mitä siitä sovelluskehityssysteemistä joutuu maksamaan ei todellakaan tunnu paljolta jos tuhansia alkaa tienata.

Comments are closed.