Pelaaminen on noussut yhä useamman harrastukseksi. Pelejä on moneen lähtöön ja jokaiselle löytyy taatusti jotakin pelattavaksi. Oma luokkansa peleissä ovat lisensoidut franchise-pelit, joilla on oma fanikuntansa. Tässä artikkelissa pohdimme, että millaisia etuja näillä peleillä on. Alkuun on kuitenkin syytä luoda katsaus pelaamisen kehittymiseen.
Pelaamisesta tulee tärkeä harrastus
Olemme nähneet viime vuosina kehityksen, jossa pelaaminen on ottanut uusia muotoja ja saanut uusia harrastajia. Voidaan varmasti sanoa, että Suomessa pelaamisen todellinen yleistyminen alkoi 1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa. Tuolloin maassamme elettiin konsolibuumia ja monet pitkänlinjan peliharrastajat muistavatkin varmasti esimerkiksi Nintendon NES- ja Sega Saturn -konsolit tuolta ajalta. 1990-luvun mittaan myös tietokonepelaaminen kehittyi ja yhä useammat löysivät siitä oman harrastuksen. Teknologian kehittyessä myös pelit ovat saaneet uusia muotoja. Internet on mahdollistanut pelaamisen muita pelaajia vastaan, ja lisäksi erilaisia pelejä on tullut saataville verkossa. Myös nettikasinot ovat käyttäneet internetiä erilaisiin nettipeleihin. Mutta kuten aina, mitä selkeämpi peli, sitä parempi, ja tässä kategoriassa kolikkopelit ovat voittaneet jo pitkään. Loppujen lopuksi kiitos mielenkiintoisen ja selkeän käyttöliittymän sekä värikkäiden grafiikoiden ja elementtien pelaajat valitsevat lähtö- ja saapumisaikoja, kuten esimerkiksi Jammin Jars tai muita vastaavia. Nykyään kasinokokemuksen saaminen ja kolikkopelien pelaaminen mukavasti omassa kodissa ilman, että tarvitsee mennä maalla sijaitsevaan kasinoon, on todellisuutta.
Toinen tekniikan tuoma muutos oli mobiilipelaamisen nopea yleistyminen. Tähän vaikuttivat uudet puhelimet, joiden tehot olivat niin hyviä, että niillä oli mahdollista pelata hyvin näyttäviä pelejä. Tämä oli jotakin, jota oli hankala kuvitella vielä parikymmentä vuotta sitten! Mobiilipelaamisesta kasvoi merkittävä peliteollisuuden ala ja se toi pelaamisen pariin myös ihmisiä, joilla ei ollut välttämättä aiempaa kokemusta pelaamisesta tietokoneilla tai konsoleilla. Tämä tiukensi kilpailua eri pelien välillä ja yksi valtti kilpailussa on franchise -järjestely.
Mikä on franchise-peli?
Tässä vaiheessa kannattaa selventää, että mitä tarkoitamme franchise-pelillä. Lyhyesti selitettynä kyseessä on peli, jolla on oikeus käyttää esimerkiksi jonkun tunnetun urheilulajin brändiä pelissään. Kyseessä on siis hieman eri juttu, kuin esimerkiksi ravintoloita koskevat franchising-sopimukset. Esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi viralliset NHL-, Formula 1-, UFC ja NBA-pelit. Näistä peleistä tulee omalla tavallaan osa urheilulajin brändiä, ja samalle ne laajentavat lajin tunnettuutta ja parantavat sitä.
Kannattaako pelinkehittäjän tehdä franchise-sopimus?
Mikäli pelikehittäjätiimi on kiinnostunut franchise-sopimuksesta, kannattaa heidän käydä läpi muutama asia. Ensimmäinen seikka on se, että mikäli pelinkehittäjällä ei ole kokemusta, franchise-sopimus on epätodennäköinen. Yksi keino saada sopimus on ottaa yhteyttä immateriaaliomaisuuden haltijoihin ja esitellä heille pelin prototyyppi. Mikäli he pitävät siitä ja pelistä, he saattavat olla kiinnostuneita yhteystyöstä. Pelifirman tehdessä töistä toisen omistaman immateriaaliomaisuuden kanssa, joutuvat he luultavasti maksamaan rojalteja. Rojaltien sopimusseikat kannattaa selvittää hyvin, ennen kuin lähtee kehittämään peliä. Joskus päätös franchisesta tulee nopeasti, mutta joskus sitä joutuu odottamaan pitkään. Lisensoitujen pelien tekijä ottaakin riskin, sillä sopimuksen myötä ulkopuolinen organisaatio saattaa vaikuttaa pelintekijöiden aikatauluihin. Projekti tulee siis viemään enemmän aikaa, immateriaaliomaisuuden haltijalle pitää maksaa takuusumma ja rojalteja, riippuen pelin myynnistä. Edessä on siis monia kysymyksiä, ja pelitalot saattavatkin pohtia, että kannattaako koko prosessiin lähteä.
Franchisen hyödyt
Franchisesta on kuitenkin niin paljon hyötyä, että se on riskin arvoista, kunhan prosessin hallitsee hyvin. Keskeisin syy on se, että suosituilla franchisella on suuri fanikunta, joka luonnollisesti tarkoittaa potentiaalisia ostajia pelille. Menestysmahdollisuudet ovat siis valtavat. Esimerkiksi NHL:llä on paljon seuraajia, joten jokainen uusi NHL-peli omaa valtavan potentiaalin, mitä tulee ostajakuntaan. Sama pätee mm. FIFA-, F1- ja UFC-peleihin. Mukana voi olla myös tekijöiden henkilökohtaisia motiiveja: mikäli tekijäryhmä on esimerkiksi innokasta ralliautoilun fanikuntaa, uuden virallisen WRC-pelin tekeminen saattaa olla heille unelmien täyttymys. Ja sen arvoa taas ei voi rahassa mitata. Mikäli puhumme esimerkiksi elokuvien puolelta, vaikka Tähtien sota -franchisesta, on sen peleillä aivan valtava potentiaalinen ostajakunta. Lisäksi on huomioitava se, että pelaamisen uusien muotojen myötä pelejä tulee niin konsoleille, tietokoneelle ja mobiilialustalle. Esimerkiksi juuri mobiilipelaamisessa saattaa piillä iso asiakaskunta, joten esimerkiksi pelkän franchise-mobiilipelin kehittäminen saattaa olla järkevää.