Resistance pelisarja on aiemmin Ratchet & Clank pelisarjan luoneen Insomniac studion yritys luoda nykyään tasoloikkia paljon paremmin myyvä räiskintäpeli. Resistancen ja Ratchet & Clankin välillä onkin paljon yhteistä esimerkiksi aseiden määrässä ja tyylissä. Resistance sijoittuu vaihtoehtoiseen historiaan, jossa Chimera muukalaiset ovat hyökänneet maahan 50-luvulla. Aiheesta on otettu kaikki irti aseita suunnitellessa, sillä arsenaalista löytyy esimerkiksi seinien läpinäkevä ja ampuva kivääri.
Yksinpelin juoni jatkuu edellisen pelin lopusta, eikä pelisarjan aiempia tapahtumia selitetä käytännössä ollenkaan. Sen verran tapahtumia kuitenkin selitetään, että pelaajalle selviää miksi pelin päähahmo on vaihtunut aiempien osien Nathan Halesta Joseph Capelliin. Peli alkaa Havenin kaupungista, jossa uusi päähahmo Capelli perheineen asuu. Samassa kaupungissa asuu myös tohtori Malikov, joka on löytänyt ratkaisun Chimera muukalaisten lyömiseen. Tohtorin pitää kuitenkin päästä chimeroiden valtaamaan New Yorkiin toteuttaakseen iskunsa Chimeroita vastaan. Alun tapahtumien jälkeen Capelli ja Malikov aloittavat matkansa Yhdysvaltojen halki. Pitkän matkan varrella on useita eri pysäkkejä, joka tuo mukavasti vaihtelua pelin kenttien välille.
Aseet ovat aina Insomciacin pelien sydän ja tässä pelissä niissä on vielä kaksi eri tulitustilaa. Esimerkiksi bullseye-kivääri ampuu normaalisti suoraan, mutta sillä voi ampua myös jäljitysluodin, jota loput luodit pyrkivät seuraamaan. Lentävät viholliset ovat normaalisti melko turhauttavia padilla pelatessa, mutta bullseye-kiväärillä ne hoituu helposti. Ampumalla jäljitysluodin kiinni viholliseen sen laskeutuessa hetkeksi, voi niitä ampua täydellisellä tarkkuudella ilmalentojenkin aikana. Resistancen pelauksessa onkin suurelta osin kyse tilanteeseen sopivan aseen valinnasta. Ase valikoidaan aserinkulasta ja peli pysähtyy vaihdon ajaksi eli aseita on kätevä vaihdella kesken tappelun ilman pelkoa turhista kuolemista. Uudistuksena aseet kehittyvät paremmaksi käytön myötä. Päivityksien mukana aseisiin tulee esimerkiksi räjähtävät luodit tai parempi kiikaritähtäin. Minulla päivitykset tulivat vaan jatkuvassa käytössä olleisiin aseisiin eli kaikkia pelin aseita ei yhden läpipeluun aikana kerkiä päivittämään. Päivitysten vaikutus on kuitenkin niin pieni, ettei aseet muutu turhaksi vaikka päivityksiä ei saisikaan aseiden vähäisen käytön takia.
Erilaisten aseiden lisäksi Resistance 3 pyrkii erottumaan muista räiskintäpeleistä luopumalla suojan takana palautuvasta terveystasosta ja kahden aseen kantorajoituksesta. Palautuvan energian poistamisesta en oikein pidä parista eri syystä. Muuten toimiva ratkaisu nimittäin aiheuttaa peliin ikäviä vaikeustasopiikkejä. Pomotappeluissa maasto on täynnä energiapaketteja ja ammuksia. Pelin ”zombieosuudet” taas ovat selvästi muuta peliä vaikeampia, koska ”muukalaiszombiet” eivät tiputa energiapaketteja. Toinen ratkaisun luoma ongelma on ajoittaiset immersion täysin rikkovat loputtomat tarvikelaatikot. Näistä tarvikelaatikoista saa loputtomasti panoksia tai energiaa, kunhan laittaa laatikon kannen kiinni välillä. Tällaiset tarvikelaatikot tosin rajoittuvat pelissä pariin tilanteeseen, joissa suojellaan tiettyä pistettä pidemmän aikaa.
Vaikeustasopiikkien lisäksi pelin viimeistely jättää muutenkin toivomisen varaa sillä jäin yksinpelissä useamman kerran jumiin, koska tapahtuvia eteenpäin vievät skriptit eivät lauenneet. Yleisin syy tähän on johonkin kaukaiseen nurkkaan jäänyt vihollinen, joka olisi pitänyt tappaa. Kerran peli kaatui täysin ja ainut vaihtoehto oli konsolin uudelleen käynnistäminen. Tekoälyn taso vaihtelee hyvästä uskomattoman tyhmään. Välillä tekoäly yrittää koukata selustaan, kun taas välillä se heittää polttopullon ja juoksee liekkiin itse. Peliin on tullut jo useampi päivitys testini jälkeen eli nämä ongelmat saattavat olla jo korjattu.
Kokonaisuutena Resistance 3 oli minulle positiivinen yllätys ja itse pidän kolmosta triogian selvästi parhaana pelinä. Valitettavasti peli ei vieläkään osaa hyödyntää vahvuuksiaan riittävän usein. Paras esimerkki tästä on yksinpelin puolenvälin tienoilla kun pelaajan pitää edetä pimeän metsän läpi, joka on täynnä näkymättömiä tarkka-ampujia. Tällaisissa tilanteissa Resistancen asevalikoima tarjoaa keskiverto peliä useampia vaihtoehtoja tilanteesta selviämiseen. Valitettavasti pelin muut kentät eivät hyödynnä pelin vahvuuksia yhtä hyvin. Resistance 3 on ihan hyvä ostos, jos Call of Dutyn vuosipäivitys ei tänä vuonna kiinnosta.