Nyt voi vihdoinkin jättää ne Lego-palikat nurkkaan ja kaivaa web-kamera samasta kolosta takaisin käyttöön. Enää ei kolmiulotteisen esineen skannaamiseen tarvita vaikeita virityksiä tai tuhansia kameroita. Cambridgen yliopistossa filosofian tohtoriksi opiskeleva Qi Pan on kehittänyt oman tavan tallentaa 3-ulotteisia muotoja näytölle.
Prosessiin tarvitaan tavallinen webkamera, 3d-kappale (tässä pahvimalli) ja tietenkin ohjelmisto. Kohdetta pyöritellään kameran edessä, kuten alla olevasta videosta käy ilmi. Tästä kuvadatasta opiskelijan kehittämä ohjelmisto nimeltään ProFORMA (Probabilistic Feature-based On-line Rapid Model Acquisition) piirtää koneelle kolmiulotteisen teoksen.
[kml_flashembed movie=”http://www.youtube.com/v/vEOmzjImsVc” width=”425″ height=”350″ wmode=”transparent” /]
Mallintamisen lisäksi ohjelmisto osaa tunnistaa alkuperäisen kappaleen liikettä, joten mikäli esinettä heilutellaan kameran edessä, toistaa ruudun mallinnus samat liikesarjat. Ohjelmistolla on potentiaalia mm. animaatioelokuvien valmistuksessa, vaikkakin se on vielä kehitysasteella. Omaan silmään osui etenkin tuo käden katoaminen noista malleista, joka sai lopputuloksen animaatiot näyttämään entistäkin hämmästyttävimmiltä.