Vaikka tieteokoneanimaation taso on kehittynyt huimaa vauhtia vimeisen vuosikymmenen aikana, ovat tietokoneella animoidut hahmot tähän päivään saakka olleet helposti erotettavista ”aidoista”  elävistä ihmistä. Tietokoneen ruudulle animoitujen hahmojen ilmeikkyyttä on rajoittanut muiden muassa animoinnissa yleisimmin käytetty ”motion capture” -teknologia. Kyseisessä teknologiassa elävien näyttelijöiden liikkeet siiirretään tietokoneella animoidun hahmon liikkeiksi näyttijän kehoon kiinnnitettyjen referenssipisteiden avulla. Erityisesti kasvojen ilmeikkyys on kuitenkin ollut hankalasti imitoitava asia muutaman referenssipisteen avulla.

Kaliforniassa sijaitseva yritys nimeltään Image Metrics, joka on ollut vastuussa esimerkiksi uusimman Grand Theft Auto pelin hahmoanimaatioista on nyt kehittänyt uuden kasvojen animointimenelmän, jonka avulla näyttelijän kasvojen liikkeet saadaan merkittävästi aikaisempaa tarkemmin siirrettyä tietokoneelle animoitavan hahmon imeiksi. Uusi teknologia perustuu näyttelijän kasvoille määriteltyjen referenssipisteiden sijasta jokaisen kameran kuvaaman pikselin anlysoimiseen erikseen, jonka ansioista päästään merkittävästi elävämpään ilmeiden jäljittelyyn.

Hypyn jälkeen video, jolla ”Emily” esittelee teknologiaa ja sen mahdollisuuksia. Esittelyn suorittaa tietenkin teknologian avulla mallinnettu tietokonehahmo, vaikka alkuun tätä onkin vaikea uskoa!

Lähde: www.design42day.com

Edellinen artikkeliKosketusnäytöllä varustettu tietokoneohjattu kahvinkeitin
Seuraava artikkeliORCA-järjestelmä ilmoittaa mies yli laidan -tilanteesta, ja kenestä on kyse

18 KOMMENTIT

  1. Jostain näkemästäni tarkemmasta still-kuvasta erotti silmien olevan melko elottomat, mutta en minä tuosta videolta erottaisi koneella tehdyksi, ellen erikseen tietäisi.

  2. En ollu lukenu kunnoll ni huomasin et oli koneell tehty vast ku naama alko muuttaa väriä 😀

  3. En millään huomaisi animaatioksi, ja ihmetyttääkin että animaatioille tyypillinen wireframe-rendaus-morffaus on jäänyt videosta kokonaan. Naaman värjäily ja muotoilu esim aftereffectsillä ei ole temppu eikä mikään. Hämmästyttävän upeasti animoitu jos todella animaatio.

    edit. onhan siellä näköjään joku wireframe-hässäkkä. youtube vaan muussaa kuvaa melko hyvin. ts: upeeta.

  4. Artikkelin takia arvasin heti, että se nainen ei ollut oikea. Hämmästyttävän aidolta näyttää. Välillä kyllä häiritsi kyseisen tyypin silmän räpytys. Räpyttääkö kukaan 2 kertaa silmiä nopeasti normaalitilanteessa? Sitten se sama toistu kokoajan. Hankala selittää. Katsokaa tarkasti.

  5. Kyseessähän on vain 3D-kasvot jotka on liimattu oikean alkuperäisen videon päälle. Samasta videosta on ilmeisesti tuo motion capturekin peräisin joka on kyllä aika vaikuttava saavutus.

  6. Muutama mielestäni luonnoton liike, mutta muuten erittäin aidon näköinen – oli kokonaan animoitu tai vain kasvot

  7. Tätä teknologiaahan on hyödynnetty menestyksellä jo useita vuosia katsokaa vaikka Yle uutiset ja Marjukka Havumäen ja Arto Nurmen studio työskentelyä.

    ɐssoıpɐɹsıǝlʎ ällǝıs ǝʇ ɐıɹoɯnnɥ uo ɐɯɐʇ ¡ɯonɥ

  8. Tämä taso+Gt5=Omg

    ite luulin et on oikee niin kauan kun tuli muokkaukset!

  9. Vasta ku luin muiden kommentit nii tajusin et se oli kokoajan tietsikka-animaatio, eikä vaan sillon ku kasvot muutti väriä!

  10. Minä luulin, että se värinmuutos oli vain tosi paha akuuti iho-ongelma!

  11. Ja hyöty on mikä? Itseäni ei nää tietsikka pelit kiinnosta pätkääkään, jotain aivan sama. Eläkää te vain siellä virtuaalitodellisuudessanne.

  12. Shitfuck

    Toi on jo pelottavan aitoa. Ja kannattaa mennä ihan youtubeen kattomaan toi sama video, koska sieltä saat valittua sen high quality -version. Ei puuroudu kuva.

  13. Tämähän on siis kameroilla 3D malliksi siirretty näyttelijä. Jonka kasvojen eleet on käsipelillä ja softa-avusteisesti sovitettu videokuvaa vastaavaksi.. Image-Metricsin sivuilla on making-of video. Tosi hieno kumminkin.

Comments are closed.