Jos tykkäät arvoituksista, nautit tarinoiden kertomisesta tai olet yksinkertaisesti mestariselittäjä, Dixit on juuri sinulle sopiva peli. Dixit on lautapeli, jossa kuvitukset heräävät eloon ja mielikuvitukselle on käyttöä. Tämä peli on hauska paketti täynnä värikkäitä kuvia ja kekseliäitä tarinoita, joita pelaajat luovat yhdessä.
Mikä on Dixit?
Dixit on palkittu lautapeli. Luovuutta, mielikuvitusta ja kommunikaatiota; niitä kaikkia tarvitaan tässä pelissä. Pelin on suunnitellut Jean-Louis Roubira. Se julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2008. Dixitissä pelaajat käyttävät upeasti kuvitettuja kortteja ja luovat niistä tarinoita, arvauksia ja selityksiä. Peli sopii täydellisesti niin perheille kuin kaveriporukoille. Tarjolla on hauskaa ja haastavaa ajanvietettä kaikenikäisille.
Miten Dixit peliä pelataan?
Dixitissä kukin ottaa vuorotellen kertojan roolin ja kuvailee sitten valitsemaansa korttia lausein, sanoin tai erilaisin äänin. Muut pelaajat yrittävät valita käsistään kortin, joka parhaiten vastaisi heidän mielestään kertojan antamaa vihjettä. Tavoitteena on, että osa pelaajista arvaisi oikein kertojan kortin, mutta eivät kaikki, jotta pisteet jakaantuisivat tasaisesti.
Dixit säännöt
Dixitissä on simppelit säännöt, jotka on helppo oppia. Pelissä on useita vaiheita: kertojan valinta, korttien asettelu, äänestys, pisteytys ja seuraavaan kierrokseen valmistautuminen. Jokaisella pelaajalla on oma äänestysmerkki ja kädessään kuusi korttia, joista valitaan kortti kullekin kierrokselle.
Pelin alkuvalmistelut
Pelin alussa jokainen pelaaja valitsee itselleen värillisen pelimerkin ja siihen kuuluvan äänestysmerkin. Jokainen pelaaja saa siis kuusi korttia. Pelilaudalle asetetaan pistelaskuri, johon pelaajien pelimerkit asetetaan aloitusruutuun. Ensimmäinen kertojan rooli annetaan esimerkiksi arpomalla yhdelle pelaajalle.
Miten Dixit etenee?
Peli etenee vuorokierroksina, joissa jokainen pelaaja vuorollaan toimii kertojana. Kertoja valitsee yhden kortin kädestään ja antaa siitä vihjeen. Muut pelaajat valitsevat käsistään kortin, joka heidän mielestään parhaiten vastaa annettua vihjettä. Sitten nämä kaikki kortit sekoitetaan ja asetetaan kuvapuoli ylöspäin pöydälle, ja aloitetaan arvailemaan, mikä korteista olisi kertojan kortti.
Kertojan rooli
Kertojan rooli on tärkeä, sillä hän on aina kyseisen kierroksen johtaja. Vihjeen tulee olla tarpeeksi selkeä, jotta osa pelaajista arvaa oikein, mutta ei liian ilmeinen, jotta kaikki pelaajat eivät arvaa oikein.
Kortin valitseminen kertojalle
Kun kertoja on antanut vihjeen, muut pelaajat valitsevat käsistään yhden kortin, joka sopisi parhaiten sille kierrokselle, ja jota muut kuin kertoja voisivat luulla kertojan kortiksi. Pelaajat antavat korttinsa kertojalle, joka sekoittaa ne omansa kanssa ja asettaa ne pöydälle kuvapuoli ylöspäin.
Äänestä, mikä kortti on tarinankertojan
Kun kaikki kortit ovat pöydällä, pelaajat äänestävät, mikä kortti heidän mielestään on kertojan kortti. Äänestys tapahtuu käyttämällä äänestysmerkkiä. Kertoja ei itse äänestä. Äänet annetaan salassa ja paljastetaan yhtä aikaa.
Pisteytys
Pisteytys tapahtuu seuraavasti: jos kaikki tai ei kukaan arvaa oikein kertojan kortin, kertoja ei saa pisteitä, ja muut pelaajat saavat kaksi pistettä. Jos jotkut pelaajat arvaavat oikein, he ja kertoja saavat kolme pistettä. Lisäksi pelaajat saavat yhden lisäpisteen jokaisesta äänestä, jonka heidän korttinsa sai.
Seuraavaan siirtoon valmistautuminen
Pisteytyksen jälkeen pelaajat nostavat yhden uuden kortin, jotta heillä on jälleen kuusi korttia kädessään. Kertojan rooli siirtyy seuraavalle pelaajalle, ja peli jatkuu, kunnes jokainen pelaaja on toiminut kertojana yhtä monta kertaa.
Miten voitan Dixitissä?
Dixitissä voittaminen edellyttää tasapainottelua. On tärkeää antaa vihjeitä, jotka ovat sopivan haastavia, mutta eivät liian helppoja. Voi yrittää esimerkiksi keksiä vihjeitä, jotka viittaavat kortin kuvaan epäsuorasti. Voi käyttää metaforia, sanaleikkejä tai kulttuuriviittauksia, joita kaikki pelaajat eivät välttämättä ymmärrä samalla tavalla. Lisäksi muiden pelaajien pelityylin ymmärtäminen, ja heidän vihjeidensä tulkitseminen oikein auttaa keräämään pisteitä.
Pelin loppu
Peli päättyy, kun kaikki kortit on käytetty, tai jokainen pelaaja on toiminut kertojana yhtä monta kertaa (pelin sääntöjen mukaan). Pelaaja, jolla on eniten pisteitä pelin lopussa, on voittaja.
Pelin lopussa lasketaan jokaisen pelaajan keräämät pisteet. Pisteitä on kerätty pelin aikana onnistuneiden arvausten, hyvin annettujen vihjeiden ja muiden pelaajien arvaamien korttien perusteella. Jokainen pelaaja voi tarkistaa pistemääränsä pelilaudalta, jossa heidän pelimerkkinsä sijaitsevat.
Luovuuden kehittäminen Dixitin kanssa
Dixit haastaa pelaajat astumaan pois tavanomaisesta ajattelustaan. Dixitissä on mahdollista kehittää abstraktimpia ajatuspolkuja. Pelissä pitää löytää yhteyksiä korttien kuvien ja kertojan vihjeiden välillä. Tämä kehittää kykyä nähdä asioita eri näkökulmista. Tämä taito on arvokas monissa tilanteissa elämässä, kuten vaikkapa tieteellisessä tutkimuksessa, luovassa kirjoittamisessa ja jopa arkielämän päätöksenteossa.
Pelin avulla voi oppia myös tehokasta kuvallista viestintää. Peli kehittää kykyä ilmaista itseään visuaalisesti, mikä on tärkeää monella alalla, kuten esimerkiksi taiteessa, markkinoinnissa ja graafisessa suunnittelussa.
Dixit vahvistaa tietysti myös tarinankerronnan taitoja. Jokainen kortti on mahdollisuus luoda uniikki tarina, joka houkuttelee ja vangitsee muiden pelaajien huomion. Tämä taito on superhyödyllinen esimerkiksi kirjoittajille, elokuvantekijöille ja muille luovilla aloilla työskenteleville.
Peli kannustaa pelaajia myös astumaan toistensa kenkiin ja ymmärtämään, miten muut saattavat nähdä ja kokea asioita. Tämä lisää empatiaa ja ymmärrystä itselle vieraita asioita kohtaan. Se opettaa myös kommunikoimaan paremmin muiden kanssa.
Yhteenveto
Kun viimeinen kortti on asetettu pöydälle, ja naurut on naurettu, Dixit on tehnyt tehtävänsä: se on vienyt pelaajat matkalle tarinoiden kertomisen ihmeelliseen maailmaan. Tästä pelistä ei luovuutta puutu; jokainen vuoro tuo mukanaan yllätyksiä ja oivalluksia. Dixit saa muistamaan sen, kuinka hauskaa onkaan keksiä tarinoita ja jakaa niitä läheisten ja ystävien kanssa. Dixitissä ei ole niin väliä sillä, kuka sattuu voittamaan. Tärkeämpää on se, että kaikilla on ollut hervottoman hauskaa vihjeiden keksimisessä ja arvaamisessa. Niin hauskaa, että on pakko sopia saman tie