Mihin käytimme vapaa-aikaamme vuonna 2020? Mitä trendejä vuosi 2021 tuo tullessaan?

Vapaa-aika on tärkeä elämänalue – suurelle osalle tärkeämpää kuin työ. Tyytyväisyys vapaa-aikaan on kytköksissä onnellisuuteen. Vapaa-ajalla rentoudutaan, harrastetaan sekä vietetään aikaa perheen ja ystävien kanssa. Jokaisen mielenkiinnon kohteet ovat erilaisia, mutta tänä päivänä vapaa-ajan viettoa yhdistää digitaalisuus ja teknologian käyttö. Vapaa-ajan aktiviteetteihin lasketaan mukaan liikunnan ja ulkoilun harrastaminen, kulttuuritilaisuuksissa käyminen, luovat harrastukset kuten kuvataiteet ja kirjoittaminen, ravintola-ja kahvilakulttuuri, tietotekniikan ja medioiden käyttö sekä yhdistystoimintaan osallistuminen. Tutkimuksen mukaan eurooppalaiset ovat töissä keskimäärin 6-8 tuntia päivässä ja nukkuvat 8-9 tuntia yössä. Kotitöiden ja muiden arkiaskareiden parissa vierähtää 2,5-3,5 tuntia, joten vapaa-aikaa jää noin 4,5-6 tuntia päivässä. Mihin nuo kallisarvoiset tunnit sitten käytetään?

Sosiaalisen median monet muodot 

Tilastokeskuksen mukaan suomalaisten sosiaalisen median käyttö kasvoi 13 prosenttia vuonna 2020: sosiaalista mediaa käytti säännöllisesti lähes 70 prosenttia suomalaisista. Suosituimmat somepalvelut käyttäjämäärien mukaan ovat WhatsApp, Facebook, YouTube ja Instagram. Päivittäin WhatsApp -sovellusta käyttää yli 2,5 miljoonaa suomalaista. WhatsApp ja Facebook ovat suosituimmat sovellukset yhteydenpitoon, kun taas YouTube on ehdoton ykkönen viihdesisällön kulutuksessa. Podcastien kuuntelusta on tullut suositumpaa ajanvietettä kuin koskaan. Podcasteja kuuntelevat eniten 26-35-vuotiaat. Podcasteja kuunnellaan viihdykkeeksi, ajan tasalla pysymiseksi, oppimista varten, ajankuluksi ja vaihtoehtona musiikin kuuntelulle. Podcastit ovat suosittuja, koska ne toimivat mainiosti multitaskaamisen ohessa, ja aiheita löytyy laidasta laitaan.

Livelähetysten lisääntymisestä odotetaan yhtä vuoden 2021 sosiaalisen median trendeistä. Jo vuonna 2020 livelähetykset saivat suosiota esimerkiksi Instagramissa. Muiden sosiaalisten medioiden alustojen arvellaan hyppäävän mukaan livelähetysten nopeatempoiseen maailmaan. Esimerkiksi Linkedin on aloittanut virtuaalisten tapahtumien järjestämisen. Yleisesti ottaen erilaiset virtuaaliset tapahtumat kuten konsertit, stand up -komedia ja teatteriesitykset ovat yleistymässä. Videoiden arvellaan pian dominoivan verkon sisältöä, ja niiden laatuun panostetaan entistä enemmän. Eri sosiaalisen median alustat panostavat videosisällön tuottamiseen ja jakamiseen. 

Digitaalinen pelaaminen suositumpaa kuin koskaan

Tietokoneella-, pelikonsoleilla- ja mobiililaitteilla pelaamiseen käytetty aika on kasvanut vuonna 2020. Pelaajabarometritutkimuksen mukaan suomalaiset käyttivät digitaalisten pelien pelaamiseen keskimäärin yli seitsemän tuntia viikossa. Edellinen huippuluku pari vuotta aiemmin oli alle viisi tuntia. Pelaaminen ei ole pelkästään nuorten juttu, vaan pelaamiseen käytetty aika on kasvanut kaikissa ikäryhmissä. Lähes 80 prosenttia suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Pelaaminen on viihdyttävää ajankulua, ja nykyään pelata voi milloin ja missä vain, kunhan omistaa kännykän tai muun mobiililaitteen, ja käytössä on nettiyhteys. Mobiilipelaaminen on ajanut suosiossa jo tietokone- ja konsolipelaamisen ohi. Nettikasinoiden määrän huima lisääntyminen ja pelien valtava valikoima houkuttelee yhä useampia viihtymään virtuaalisten pelien parissa. Kaikkein suosituimpia ovat kolikkopelit netissä, sillä ne perustuvat onneen, joten pelistrategioita ei tarvitse opetella. Klassiset hedelmäpelit eivät ole enää ainoa vaihtoehto, vaan kolikkopelejä löytyy kaikilla mahdollisilla teemoilla.

Kun pelaamisesta on tullut osa arkea ja vapaa-ajan viettoa, on se tullut jäädäkseen. Pelit ja laitteet saattavat vaihtua, mutta pelaaminen pysyy. Yhdeksi vuoden 2021 pelitrendeiksi ennustetaan entistä sosiaalisempaa pelaamista. Mobiili- ja tietokonepelejä on jo pitkään pelattu yhdessä. Nettikasinoilla toimivat live-kasinot puolestaan tarjoavat rahapelaajille mahdollisuuden interaktiiviseen pelaamiseen. Toinen kiehtova pelaamiseen liittyvä trendi, jonka uskotaan yleistyvän 2021 on pilvipelaaminen. Siitä povataan koko peliteollisuuden mullistavaa ilmiötä. Pilvipelaaminen tarkoittaa, että fyysistä pelilaitetta ei enää tarvita, vaan peli striimataan suoraan älypuhelimeen tai televisioon, johon peliohjain kytketään. Pelin tietojenkäsittelyn siten hoitaa internetin suuret palvelinkeskukset. Pilvipelaamisen yleistymisen uskotaan luovan ja kehittävän uudenlaisia pelejä.

Kotijumppaa ja digitaalisia treenejä

Liikunta boostaa niin fyysistä kuin henkistä hyvinvointia. Vuosi 2020 oli kotona treenaamisen ja ulkoilun kulta-aikaa. Jos meno kuntosalille on jäänyt, netistä onneksi löytyy tuhansittain treeniohjelmia- ja videoita sekä valtava määrä mobiilisovelluksia, jotka kulkevat aina mukana. Olohuoneet ovat muuttuneet ihmisten omiksi minikuntosaleiksi, ja esimerkiksi joogamatto, hyppynaru, kahvakuula ja käsipainot taitavat löytyä jo aika monen kotoa. Myös kävely, juokseminen ja pyöräily sekä luonnossa liikkuminen innostivat suomalaisia vuonna 2020.

Puettava teknologia on ollut liikuntatrendien kärjessä viime vuosina. Tähän kategoriaan kuuluvat muun muassa aktiivirannekkeet, treeni- ja älykellot sekä GPS-laitteet. Kellon avulla voi seurata kätevästi omaa urheilusuoritusta ja palautumista. Kellot ja rannekkeet mittaavat muun muassa pulssia, askeleita, matkaa ja kulutettuja kaloreita. Liikuntatyyleistä suosioon nousi HIIT-treeni, joka on lyhytkestoista, mutta kovaa harjoittelua. Myös omalla kehonpainolla treenaaminen on mennyt perinteisen kuntosaliharjoittelun ohi.

Vuoden 2021 suurimmaksi fitness trendiksi ACSM, eli American College of Sports Medicine, ennustaa digitaalisia live-ryhmätreenejä, joissa treenataan kotona, mutta yhdessä muiden kanssa virtuaalisesti. Myös erilaisten fitness-sovellusten- ja oppaiden kysynnän ja tarjonnan odotetaan kasvavan. Fyysisen ja henkisen treenin yhdistäminen on ollut tapetilla. Erilaisten etänä harrastettavien jooga- ja meditaatiotuntien ennustetaan lisääntyvän. Vuoden 2020 trendien odotetaan jatkavan suosiotaan myös vuonna 2021. Ehkä seuraava teknologian harppaus kuntoilun saralla otetaan virtuaalitodellisuudessa?

Yhteenveto

Vuoden 2021 vapaa-ajan viettoa leimaa digitaalisuus. Oli kyse sitten pelaamisesta, sosiaalisesta mediasta tai treenaamisesta, digitaalisuus sekä sosiaalisuus ja vuorovaikutuksellisuus ovat avainasemassa. Digitaalisesti harrastaminen yhdessä muiden kanssa saa ihmiset tuntemaan yhteisöllisyyttä silloinkin kun fyysinen yhdessäolo ei ole mahdollista. Uudet harppaukset teknologiassa, kuten pilvipalveluiden kehittyminen, avaavat uusia innovatiivisia mahdollisuuksia vapaa-ajan viettoon.