ifa_2009_3d_televisio_intro

Kun suuret kuluttajamassat ovat jo kohta ehtineet vaihtaa televisiovastaanottimensa putkitöllöistä taulutelevisihin, niin televisiovalmistajien keskuudessa työskennellään jo kuumeisesti seuraavan uuden televisioteknologian parissa, jolla saadaan kuluttajat pian jälleen harkitsemaan juuri ostetun täys-HD -televisionsa vaihtamista uuteen.

Kierreltyä muutaman päivän ajan IFA 2009 -messuilla on helppo todeta, että teknologia johon televisiovalmistajat tällä hetkellä satsaavat on kolmiulotteisuus. Kaikkien suurten televisiovalistajien osastoilla oli nimittäin näyttävästi esillä erilaisia, kolmiulotteista kuvaa esitteleviä televisioita. Lisäksi kolmiulotteisen television saralla ollaan harpattu kerralla suuri askel eteen päin – kolmiulotteinen kuva on tarkkaa, värit ovat kohdallaan, eikä kuva väpätä. Lisäksi kolmiulotteisuus on niin realistista, että parhaimmillaan elementit tuntuvat kurottavan usean metrin päähän ruudulta suoraan katsojan silmille. Tässä lyhyt kuvallinen esittely messuilla nähdystä 3D-teknologiasta.

ifa_2009_3d_televisio_01

Lähes tulkoon kaikki messuilla esitellyt kolmiulotteiset televisiot perustuivat ”suljinlinsseillä” varustettuihin laseihin. Ideana siis on, että televisiolla näytetty kuva blokataaan vuorotellen vasemmalta ja vuorotellen oikealta silmältä. Kun ruudulla näytetty kuvakulma vaihtuu samalla tahdilla, niin aivot alkavat uskoa, että silmien edessä on aito kolmiulotteinen kuva. Yllä olevassa kuvassa Samsungin osastolla esitelty, kolmiulotteista teknologiaa tukeva autopeli.

ifa_2009_3d_televisio_02

Samsungin osastolta löytyi ainoa kolmiulotteinen televisio, joka ei vaadi katsojalta minkäänlaisia lisälaitteita, kuten laseja kolmiulotteisen efektin syntymiseen. Teknologia perustuu siihen, että silmien etäisyys toisistaan aiheuttaa sen, että television ruudulla näkyvä kuva on eri molemmille silmille. Vaikka kuvanlaatu ei ole samaa tasoa, kuin erillisten lasien kanssa katsottavassa 3D-televisiossa, niin efekti on silti vakuuttava. Tällainen teknologia soveltuisi parhaiten esimerkiksi mainoskäyttöön julkisille paikoille.

ifa_2009_3d_televisio_03

Panasonic esitteli 3D-teknoligaansa massiivisen plasmanäytön ympärille rakennetussa pienessä ”elokuvateatterissa”. Teatterissa oli mahdollista nähdä ensisilmäys muiden muassa myöhemmin tänä vuonna teattereihin saapuvasta Avatar -tieteisseikkailusta. Lisäksi teatterissa esiteltiin vakuuttavasti, kuinka urheilutapahtumat, kuten Formula 1 -kisat ja Olympialaiset saadaan teknologian avulla lähes käsin kosketeltavan lähelle katsojaa.

ifa_2009_3d_televisio_04

Sonyn valtti 3D-televisioiden markkinoinnissa on, että Playstation 3 -pelikonsolin luvataan saavan tuen kolmiulotteisille televisioille jo ensi vuonna. Kolmiulotteisten videoiden katseluun ja pelien pelailuun ei siis välttämättä tarvita uutta ohjelmalähdettä uuden television lisäksi. Kuvassa esiintyvä Wipeout -ajopeli vaikutti lyhyen testin perustella täysin valmiilta kauppojen hyllyille. Pelin kolmiulotteisuus oli myös 200 hertsin televisiolla pelattuna todella vaikuttavaa!

ifa_2009_3d_televisio_05

Philips tuntuu satsaavan huomattavan näkyvästi 21:9 kuvasuhteen televisioihin. Elokuvateattereista tuttua laajakuvaa esiteltiin Philipsin osastolla myöskin kolmiulotteisella teknologialla höystettynä.

Yhteenvetona kolmiulotteinen teknologia onnistui kyllä vakuuttamaan allekirjoittaneen. Kuten jo aiemmin mainitsin, efekti oli todella vakuuttava, ja on helppo kuvitella että teknologia tulee seuraavan viiden vuoden aikana valtaamaan jokamiesluokan kisakatsomot.

Kaikki Hilavitkuttimen IFA 2009 messuilla räpsimät kuvat esillä Hilavitkuttimen Facebook -sivuilla!

Edellinen artikkeliLoopa Gyroscopic Toddler Bowls, kulhot jotka ovat aina oikein päin
Seuraava artikkeliLogitec LIC-iREC03P Module muuttaa iPodin tai iPhonen sanelukoneeksi

10 KOMMENTIT

  1. Sääliksi käy niitä joilta syvyysnäkö puuttuu, kuten vaimoani, jolla on toinen silmä sokeutunut. Jää kaveriporukan leffaillat väliin jos 3D-teknologia yleistyy. Sama koskee myös elokuvateattereita. Onneksi katseluun vaaditaan naurettavat suljinlasit joten teknologia ei varmaan ikänä yleisty liiaksi 🙂

  2. Jep, Todella mukavaa kun itsekin olen karsastuksesta kärsinyt koko ikäni, niin nämä eivät paljon hetkauta. Noh, kunnon hologrammeja odotellessa…
    Ja siis niille tiedoksi, jotka eivät karsastuksesta tiedä, niin näen vain yhdellä silmällä kerrallaan, eli voin peittää toisen silmän eikä tuo vaikuta mitenkään näkökykyyni.

    Että nauttikaa siitä 3D:nne sitten täysillä te jotka sen kunnolla näette.

  3. No ei stereonäkö nyt niin älyttömän tärkeä edes ole. Mielestäni värinäkö on ihmiselle tärkeämi kuin syvyyden erottelukyky. Sitäpaitsi itse sain lievän päänsäryn kun kävin katsomassa aikoinaan jonkun pirretty 3D:n. Reilu puoli tuntia kestin sitä teknologiaa.

  4. ”Onneksi katseluun vaaditaan naurettavat suljinlasit joten teknologia ei varmaan ikänä yleisty liiaksi”

    Tässäkin artikkelissa kerrottiin Samsungin televisiosta, joka ei vaadi laseja, joten kuluttajilla tulee varmaankin olemaan valinnanvaraa. Jos kestää lasit, niin saa hieman paremman kuvan ja jos ei, niin sittenkin on vielä mahdollisuus nauttia kolmiulotteisuudesta.

  5. Joo. Elokuvateattereiden (ainakin sen minkä itse kävin katsomassa) 3d vilkuu vielä liika nopeissa kohtausissa. Rauhallisissa kohtauksissa efekti toimi hyvin, mutta nopeammat kohtaukset sivat aikaan vain päänsärkyä. Juuri ja juuri jaksoi koko leffan katsoa.

  6. Kertoisiko joku viisaampi minulle, mikä suljinlaseilla varustetusta taulutelevisiosta tekee 3D-television? Onko kyse siis siitä, että näitten virkistystaajuudelle ja häntimiselle on määritelty joku standardi?

    Sinänsä vähän ihmetyttää, että 3D tekniikka on ollut mielestäni valmista kuluttajakäyttöön jo puolenkymmentä vuotta (eikä edes kallista) mutta silti kukaan ei ole ollut kiinnostunut. Ehkäpä se johtuu siitä, että edellinen ”3D läpimurto” meni niin pahasti penkin alle. Toivotaan, että tämänkertainen 3D-hype sitten vihdoin lyö läpi…

    Itse tykkään kyllä 3D-laseilla pelata. Varsinkin autopelit ja lentosimulaattorit saavat siitä kummasti lisäpotkua ja pelaamisesta tulee helpompaa. Suorastaan hämmästyin kuinkapaljon helpompaa esim. FlatOut2:ssa on tiputtaa kuljettaja koripallokoriin tms. kun hahmottaa syvyydet oikein. Nykyisin muodissa oleviin FPS peleihin 3D:stä harvemmin saa paljoakaan lisäiloa… Monesti tähtääminen jopa vaikeutuu 3D-lasien kanssa.

  7. Hmm, eikös 3D teattereissa käytetä polaroid tekniikkaa?
    Luulisi että se ei aiheuta ylimääräistä välkkymistä, kun siinähän on vain pari ”normaali” projectoria, joista on tietty aallonsuunta poistettu.
    Miten sitten pään kallistus vaikuttaa asiaan? Silloinhan kuvien plokkaus ei toimi niin hyvin. Luulisi, että kun käännät pään 45 asteen kulmaan, niin kumpikin kuva näkyy yhtä hyvin molemmille silmille.
    En tiedä, kun en ole koskaan käynyt katsomassa.

    Yhdelle henkilölle paras 3D saadaan videosilmikoilla.
    pari Full HD resolla olevaa oled-näyttöä laseihin, niin alkaa kuvanlaatu olemaan kohdillaa. Välkkymistä ei varmasti ole, kun yhdeltä näytöltä ei tarvi näyttää molempien silmien kuvaa.

    Varmaan suurin syy sille ettei 3D-tekniikka aikaisemmin yleistynyt on se välkkyminen. Television tai näytön olisi hyvä pystyä näyttämään sen 200 kuvaa sekunnissa, jottei herkimmätkään saa päänsärkyä.

  8. Hilavitkutin.com feisbuukkaa – ole sosiaalinen ja liity faniksi!

    Nooh, jos en nyt kumminkaan…..

  9. ”pari Full HD resolla olevaa oled-näyttöä laseihin, niin alkaa kuvanlaatu olemaan kohdillaa”

    Kuvanlaatu ehkä, mutta tuo on varmin tapa saada laatta lentämään. Laseissa olevat näytöt kun kääntyvät pään mukana, niin ihmisen tasapainoaisti heittää volttia. Efekti on suunnilleen sama, kuin jos pyörit paikallasi ympyrää… Kävely ei oikein suju tällaisen pelisession jälkeen… testattu on…

    Toki jos pystyt pelaamaan paikalla hievahtamatta, niin sitten tämäkin toimii… Ei vaan pelin tiimellyksessä onnistu kovin monelta, jollei vedä päätä ruuvipenkkiin. 🙂

    Kun maailma ympärillä kallistuu, niin tasapainoaisti tuppaa tilannetta korjaamaan… 3D-maailmassa efekti on vielä huomattavasti vahvempi.

  10. ”Laseissa olevat näytöt kun kääntyvät pään mukana, niin ihmisen tasapainoaisti heittää volttia” – Satunnainen lukija

    Itteasiassa niihin voi laittaa kiihdytys sensorit, niin peleissä ainakin se katselukulma voi kääntyä pään mukana. Olen kokeillut ja hieno on. Toisaalta leffoihin toimii huonommin.

Kommenttien lisääminen on estetty.