8bit_fm

Klassisilla pelialustoilla, kuten Commodore 64 ja Nintendo NES pyörineet tunnetut videopelit omaavat edelleen melkoisen määrän nostalgia-arvoa.  Paitsi itse pelit, niin myöskin näiden taustalla pyörivät musiikkikappaleet keräävät edelleenkin melkoisen joukon aktiivifanittajia. On siis vähintäänkin kohtuullista, että klassikkovideopelien taustamusiikki on nyt saanut myös oman nettiradiokanavansa.

Kasibittistä musiikkia 24/7 pimputtava nettiradio löytyy osoitteesta 8bitfm.com. Hieman koomisestikin musiikkia on mahdollista streamata nettiradiosta jopa 128 kbps laadulla, joka siis varmasti ylittää musiikin alkuperäisen bittivirran.

Edellinen artikkeliItse tehdyt Wolverine-kynnet
Seuraava artikkeliNuBarro – uuden vuosituhannen kottikärryt

7 KOMMENTIT

  1. Itsiassa se ei mitenkään ylitä esim. C-64:sen biittivirtaa. Analogisena sen ”bittivirta” on aika vaikea mitata, mutta missään häviöttömässä formaatissa samplattuna sen äänenlaatua on mahdotonta saada edes etäisesti siedettäväksi 128kbps laadulla.

    Myös NES:in ääni piirissä olivat maksimi kilohertsit niin suuret, että kilibittimäärät sille lopulliselle audiolle ylittävät tuo 128kbps

    33,5khz * 7bit = 234,5kbps

    Eli kyllä noissa kilobittejä liikkui noissa vanhojenkin konsolien raakaaudioissa. Tietenkään nuo laitteet eivät olisi kyenneet tallentamaan niitä kapasiteetillaan yhtään mihinkään, mutta se on sitten jo toinen juttu.

    Oikeastaan tuo NES:sin äänisysteemi on vähän monimutkaisempi, että tuo ei oikeastaan edes riitä tuo laskemani, mutta siis siitä huolimatta tuo jo osoittaa pointtini.

  2. …ja nyt kun on kuunnellut muutaman biisin 8bit FM:ää niin ei voi kyllä suositella. kohina.com on 100 kertaa tykimpää tavaraa! (tai vaikkapa slay radio)

  3. ”Mie” meni siinä suhteessa metsään, että ”128 kbps” tarkoittaa, että musiikkia toistetaan tuollaisesta määrästä dataa. Se ei siis ota kantaa musiikin laatuun, pakkaustapaan, siihen minkälaista data on ollut alunperin tai kuinkapaljon dataa joku kone tai piiri pystyy suoltamaan pihalle.

    Erkki on siis turhassa väitteessään oikeassa. Varsinaiset ”kbps” määrät varmaan vaihtelevat biiseittäin joskus rajustikin, mutta tyypillinen ”kbps” arvo C64 biisissä olisi varmaan aikalähelle… *naputi* *naputi* *naputi* 0.6 kbps.

    Sillehän ei mitään voi, että 0.6 kbps natiivi data varmasti kuulostaa paremmalta kuin 128kbps MP3 data, mutta siihen ei voi juuri muuta sanoa, kuin että ladatkaa mieluummin joku SID-player koneellenne!

    Jos haluaa laajentaa 8bit musan tuntemustaan, niin tässä muutama suosikkisivustoni:

    MSX musiikkia:
    http://www.bgmsx.com

    ZX-Spectrum musiikkia:
    http://www.zxdemo.org/

  4. Parempi varmaan kääntää näin päin:

    Laajentamattomalla C64:llä 128kbps musiikkia voi soittaa alle 4 sekuntia.

Kommenttien lisääminen on estetty.